Meeting ADR- opleidingen tussen overheid en opleidingsinstellingen
Op donderdag 1 september 2016 heeft een eerste meeting plaatsgevonden tussen de verschillende actoren die actief zijn binnen de sector ADR- opleiding chauffeur. De doelstelling was de gangbare regels duidelijker te omkaderen na de regionalisering van het ADR in België.
De diverse regionale overheden van het Vlaamse, Waalse en Brusselse Hoofdstedelijk gewest hebben van de gelegenheid gebruikt gemaakt om hun diverse diensten voor te stellen aan de opleidingscentra.
Tijdens de meer dan twee uur durende meeting zijn de volgende onderwerpen ruimschoots besproken:
- Presentatie van een bestaande omzendnota van 2013 die de regels, voorwaarden en structuren weergeven van de opleidingen en examens. Opmerkelijk was dat de meeste aanwezige opleidingscentra blijkbaar niet op de hoogte waren van deze omzendnota. Het feit dat er toch het één en het ander fout loopt tijdens de cursussen zijn de voornaamste punten van deze nota verder in detail besproken. Zo moeten de cursussen nu aangemeld worden bij de drie regio’s. Zo zal de overheid strenger gaan toezien op de indeling van het aantal leseenheden die van toepassing zijn, de praktische uitwerking van een blusoefening en de EHBO lessen. Er is benadrukt dat iedere kandidaat die een initiële cursus volgt ook effectief de brandoefening moet uitvoeren. Als blijkt dat een kandidaat geen correcte brandoefening uitgevoerd heeft, zal de afgifte door de uitreikende overheid van een ADR- opleidingsgetuigschrift geweigerd worden.
- Sinds 1 januari 2016 worden de ADR-opleidingsgetuigschriften nu rechtstreeks door de kaartfabrikant via een koerier toegezonden naar de kandidaat en dit tegen bewijs van afgifte. Men moet snel rekenen op een leveringstermijn van 15 kalenderdagen na het examen vooraleer het certificaat bij de chauffeur zal aangeboden worden. In de praktijk blijkt deze nieuwe werkwijze toch soms voor problemen te zorgen, niet bestelde certificaten in het buitenland, chauffeurs die hun certificaat niet gaan afhalen met als gevolg dat de termijn van afgifte minimaal één maand na het afleggen van een examen zal duren. Het is nu aan de veiligheidsadviseurs om hun chauffeurs er attent op te maken niet tot het laatste moment te wachten om hun certificaat te verlengen.
- Er is ook enige verduidelijking gekomen m.b.t de verlengingen van een getuigschrift. Kandidaten die pech hebben tijdens een controletest (bijscholing) en waarvan het certificaat tussentijds komt te vervallen, zullen opnieuw een initiële cursus moeten volgen met daaraan gekoppeld een initieel examen. De voorwaarden en regels voor het verlengen van een certificaat zullen in de drie regio’s op dezelfde manier toegepast worden. Bij verlies van een opleidingsgetuigschrift telt het proces-verbaal van de politie niet als vervanging van het certificaat, m.a.w., geen certificaat in het bezit betekent niet rijden met ADR goederen. Wat de uitreiking van duplicaten betreft , blijft dit momenteel gratis.
- De opleidingscentra zitten ook met enkele specifieke vragen wat de taalproblematiek betreft:
- voor anderstaligen (toestroom van politieke vluchtelingen in het huidig opleidingsproces) zijn de regio’s duidelijk, als de kandidaat de taal niet begrijpt, kan hij/zij ook geen examen afleggen;
-
in Vlaanderen kunnen examens enkel in het Nederlands (toepassing taalwetgeving) afgelegd worden;
-
de erkenningen voor de opleidingscentra die indertijd door de federale overheid afgeleverd werden, blijven verder lopen. Heeft men als opleidingscentrum een erkenning om les te geven in het Nederlands, Frans en Duits, dan blijft dit gelden. Alléén moeten de opleidingsinstellingen nu ook de regionale wetgevingen naleven. Concreet betekent dit dat er in Vlaanderen geen les in het Frans zou mogen gegeven worden. De twee andere regio’s valideren wel anderstalige cursussen op voorwaarde dat de regelgeving identiek blijft.
-
Wat met de bijscholing van ADR- chauffeurs en de code 95 ?
In Vlaanderen is er in het kader van de code 95 een module van 7 uur in het leven geroepen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en dit onder de klassieke vrijstellingen (gedeeltelijke, hoeveelheden per transporteenheid en beperkte hoeveelheden). Opgelet, deze module staat volledig los van de klassieke ADR- opleiding voor chauffeurs. Blijkbaar is men binnen het Vlaamse gewest momenteel aan het onderzoeken of de ADR- opleiding niet kan opgenomen worden in de desbetreffende nascholing en vakbekwaamheid chauffeur. Er bestaat momenteel nog enige onduidelijkheid over de stand van zaken. Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk gewest wachten het antwoord van de Raad van State af. Opmerkelijk is dat in het kader van de vakbekwaamheid en code 95 de cursussen wel in het Frans mogen gedoceerd worden binnen de Vlaamse regio.
Tijdens de meeting is duidelijk aan het licht gekomen dat er toch zaken niet altijd conform de regels verlopen, een veel gehoorde opmerking, ook tijdens de cursussen. Gelukkig verloopt het overgrote deel van het vervoer van gevaarlijke stoffen en de aansluitende opleidingen wel volgens de regels. Uit deze eerste meeting tussen de verschillende actoren binnen de opleidingssector kwam duidelijk aan het licht dat zowel de opleidingscentra, de regionale overheden en het examencentrum op hun specifieke wijze een bijdrage leveren zodanig dat de regels in de praktijk op een correcte manier worden toegepast.